2 verschillende activiteiten met het zelfde gevoel.
De NVJJL Jiujitsu-dag in Wijk bij Duurstede op zondag 21 januari 2024 hebben voor 38 enthousiaste jiujitsuka’s een veelzijdig programma opgeleverd. In de ochtend gaven Hans Helmig en Joost Verbrugge theorie- en praktijk momenten hoe je dient om te gaan met stress momenten en zelfverdediging bij specifieke doelgroepen. Beide lesgevers hebben dezelfde achtergrond vanuit de marechaussee en de politie.
Deze training, gericht op zelfverdediging, gaf aan dat je moet leren vanuit de praktijk en ervaring. De groep jiujitsuka’s gingen trainen vanuit diverse simulatie momenten. Zoals de werking en reactie met een zaklamp die het zicht van de agressor verblindt. Simpel maar zeker effectief. Uiteindelijk is alles handelen onder stress.
Hans Helmig gaf aan dat de jiujitsu leraar veel kan betekenen voor diversen doelgroepen. Kijk breder dan in je eigen dojo. Maar ga wel goed onderzoeken. Daarna de weg inslaan en ten slotte weten wat en hoe je het doet. Belangrijk is om jezelf te blijven verbeteren. Want stilstaan betekent achteruit gaan. De maatschappij verandert snel. Nieuwe momenten leren geven uiteindelijk meer inzicht met uitdagingen.
Na de pauze gingen Judith de Weerd en Sven Borst verder met nieuwe creatieve werkmomenten van verbindingen binnen een web van lijnen die uiteindelijk samenkomen in alle thema’s van het Jiujitsu. Sven Borst attendeert de groep op “wees in je les een bruggenbouwer”. Ga geen losse technieken aanleren maar werk creatief. Vanuit één techniek kun je koppelen naar diverse momenten, (een suggestie om mee te nemen naar de landelijke opleiding). Zowel Sven als Judith gaven aan dat het niveau omhoog kan, door te leren denken om je les te creëren in bewegen, voelen en vooral te oriënteren. Op deze wijze wordt jiujitsu een leuk en een creatief spel. En…. voor elke kleur band is er een techniek met vervolg.
Deze jiujitsu-dag gaf een inhoud van klasse en kunde. Enkele deelnemers gaven de opmerking aan van “superleuk, een andere opzet en vooral leerzaam met de afwisseling tussen theorie en praktijk”.