Op zondag 23 november verzorgde Sebastiaan Fransen in Leusden de laatste NVJJL-training van 2025, met 24 judodocenten als deelnemers.
De sessie bood een vernieuwende kijk op het werken binnen ne-waza en leverde waardevolle inzichten op. “Begrijp waarom je iets doet; dat maakt uitdagingen plezierig en interessant,” benadrukte Fransen. Hij wees erop dat veel lessen bestaan uit stappen zonder duidelijke betekenis, vaak slechts georganiseerde trucjes. Het echte begrip ontstaat wanneer je leert wanneer en waarom een beweging werkt, en hoe je variaties kunt ontdekken. Zijn uitnodiging: “Denk altijd oplossingsgericht.”
Tijdens de workshop werden speelse stoeivormen ingezet, waardoor de groep judodocenten oplossingsgericht kon werken. Deze aanpak is bijzonder aantrekkelijk voor kinderen: vanuit spel en ontdekking ontstaat vanzelf een techniek.
Fransen benadrukte dat leren niet zwart-wit is. Hij adviseerde om de aanpak steeds te koppelen aan de leermomenten van het doen. Belangrijk daarbij is dat je kinderen niet vertelt hoe ze iets moeten doen, maar ze uitdaagt met de vraag: “Wat wil je bereiken?” Deze benadering helpt juist kinderen met faalangst en werd door de aanwezige docenten goed ontvangen.
Tot slot
Een essentieel onderdeel van NVJJL-workshops is het uitwisselen van ervaringen: leren van elkaar. De centrale vraag deze keer was: “Wat neem je mee om toe te passen in je eigen les?” Daarbij werd ook gekeken hoe ne-waza aantrekkelijker kan worden gemaakt voor volwassenen. Het was een training die uitnodigt tot reflectie en toepassing.
Reacties van deelnemers
- “Een speelse training met veel ontdekkingen. Geen statische les, maar creatief denken en doen.”
- “Een bron van inspiratie: spelen en tegelijk nieuwe inzichten verkrijgen.”
